Ansökan om inackorderingstillägg
Den här tjänsten kräver inloggningDu som har lång resväg till din gymnasieutbildning och därför behöver flytta till området där skolan ligger kan söka ett bidrag för boende och mat, så kallat inackorderingstillägg. Du behöver göra en ny ansökan för varje nytt läsår.
Restid mer än två timmar per dag
Kraven för att få det här bidraget är att du är mottagen i första hand till din utbildning. Du behöver också ha en total restid fram och tillbaka till skolan som är mer än två timmar per dag. Det kravet ska vara uppfyllt minst fyra gånger under en period av två veckor.
Restiden beräknas utifrån den tid det tar att använda kollektivtrafiken. Om du exempelvis cyklar eller åker moped en del av resan ska du uppskatta den tiden som att du går samma väg. Du ska också räkna med tid du väntar på kollektivtrafiken.
Studier vid fristående skola, riksinternatskola eller folkhögskola
Du som läser i fristående skola, riksinternatskola eller folkhögskola ansöker om inackorderingstillägg hos centrala studiestödsnämnden (CSN).
Ersättning och utbetalning
Bidraget är en trettiondel av ett prisbasbelopp per månad. Det betalas ut en gång i månaden under terminerna. Den första utbetalningen sker i slutet av september. Utbetalningen görs till det bankkonto du uppgett vid ansökan.
Anmäl studieavbrott eller flytt
Om förhållande ändras som påverkar din rätt till inackorderingstillägg ska du anmäla det till kommunen omedelbart. Exempelvis om du avbryter studierna, flyttar hem eller ändrar folkbokföringen.
Sista ansökningsdag för läsåret är 30 juni. Har du frågor ring vårt kundcenter 0303-23 80 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kontoinformation
- Övriga personuppgifter som skickas in med begäran
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att hantera din ansökan. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år - Ärendet i Open ePlatform
- Bevaras vidare i diarieföringssystemet
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@kungalv.se
Kajsa Danesjö
kajsa.danesjo@skola.kungalv.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Uppgifter om studierna
- Omfattning av studier
- Reseavstånd och restid
- Betalningsmottagare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in