Personals och tjänstepersons klagomål på god man eller förvaltare - klagomål som lämnas i tjänsten, av t.ex. boendepersonal, hemtjänsten, socialsekreterare etc.
Om du själv har god man eller förvaltare, eller är anhörig, ska du istället lämna ditt klagomål här: https://sjalvservice.kungalv.se/klagomal_godman
________________________________________________________________________________
Här kan du som arbetar som boendepersonal, i hemtjänsten, som socialsekreterare etc. lämna klagomål på en god man eller förvaltare.
Ofta är det till exempel en enhetschef som lämnar in klagomålet, prata med din chef om du är osäker på vem som bör vara avsändare.
Tänk på att om du tycker att en god man eller förvaltare inte sköter sitt uppdrag på ett bra sätt ska du i första hand påtala problemet för personen.
Om du fortfarande tycker att den gode mannen eller förvaltaren inte sköter sitt uppdrag kan du lämna klagomål till överförmyndarverksamheten.
Berätta så noggrant som möjligt vad det är du tycker att den gode mannen eller förvaltare gör fel.
Om det behövs kompletterande uppgifter kommer överförmyndarverksamheten kontakta dig.
Ditt klagomål kommer skickas till gode mannen/förvaltaren så att hen får yttra sig i frågan.
Så här kan du skicka in ditt klagomål
1. E-tjänst:
Du kan använda vår e-tjänst även utan e-legitimation
2. Blankett:
Om du inte vill använda e-tjänsten kan du fylla i en blankett.
Skicka blanketten till överförmyndarverksamheten med vanlig post eller internpost inom Kungälvs kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Övriga personuppgifter som skickas in med begäran
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att hantera ditt klagomål. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Ditt klagomål sparas i huvudmannens ärende hos överförmyndarverksamheten
Övrigt om lagringstid
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
ofn@kungalv.se
Överförmyndarverksamheten
ofn@kungalv.se
0303239059
