Egenkontroll av ditt avlopp
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen
Den här tjänsten hjälper dig att göra en egenkontroll av din avloppsanläggning. Genom att lära sig mer om sin anläggning kan du bidra till en renare miljö.
Skyddad identitet
Om du inte kan, eller bör, använda vår e-tjänst (exempelvis om du har skyddad identitet) kan du vända dig direkt till vårt kundcenter och få hjälp.
E-tjänsten är uppdelad i flera steg.
Att genomföra e-tjänsten tar ca 30 min. Om du loggar in med Mobilt BankID eller BankID så finns möjligheten att spara uppgifterna under tiden för att fortsätta vid senare tillfälle.
Om du, av någon anledning, inte själv har möjlighet att fylla i e-tjänsten kan du be någon annan att hjälpa dig. Du kan även höra av dig till oss för att få en enkät skickad till dig per post (du behöver inte betala porto).
Steg 1- Kontaktuppgifter. De här uppgifterna underlättar vår kontakt med dig.
Steg 2 - Uppgifter om din avloppsanläggning. För att fylla i uppgifterna behöver du ha kännedom om vilken anläggning du har.
Steg 3 - Situationsplan/karta. Här markerar du på en karta var, bland annat, avloppet ligger och vilka hus som är anslutna.
Steg 4 - Tillstånd, ålder och serviceavtal. Här svarar du på administrativa uppgifter om din anläggning. Ha eventuella tillstånd för din avloppsanläggning tillgängliga.
Du kan få vägledning om egenkontroll på Avloppsguidens hemsida som du hittar här: Testa ditt avlopp - Avloppsguiden
Vad händer sen?
Efter att du skickat in uppgifterna granskar vi dem och återkopplar till dig. Vid behov av tillsynsbesök kontaktar vi dig. Om inget besök behövs, skickar vi en tillsynsrapport baserat på dina uppgifter. Om du har en bristfällig avloppsanläggning med undermålig reningskapacitet behöver avloppsanläggningen åtgärdas.
Om vi fattar beslut delges du beslutet genom förenklad delgivning. Du kan läsa mer om förenklad delgivning på Kungälvs kommuns hemsida.
Avgift
Du behöver enligt miljöbalken betala en avgift för den tillsyn som genomförs. Detta följer EU:s princip om att "förorenaren betalar", vilket innebär att de som påverkar miljön också betalar för tillsyn och åtgärder. V vill med den här e-tjänsten förkorta tillsynstiden och ge dig möjlighet att få en så låg avgift som möjligt. För 2024 är timtaxan 1026 kronor. Oftast tar handläggningen för tillsyn av avlopp mellan 3 och 6 timmar. I handläggningen ingår bland annat tid för granskning, beslutskrivning, administration, tillsynsbesök, eventuell uppföljningar och påminnelser.
Bakgrund kring enskilda avlopp i Kungälv
I Kungälvs kommun finns ca 3 500 fastigheter som har ett enskilt avlopp. Miljö- och byggnadsnämnden är din tillsynsmyndighet som både ställer krav och ger vägledning. Det är varje fastighetsägares eget ansvar att ha tillräckliga kunskaper om sin avloppsanläggning samt att sköta den i enlighet med gällande miljölagstiftning. Detta innebär att en avloppsanläggning som godkändes för länge sedan, inte alltid är godkänd idag då lagstiftningen kan ha förändrats.
Kungälvs kommun behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för myndighetsutövning, i detta fall handläggningen av din anmälan. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Kungälvs kommun. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom miljöenheten. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till miljöenheten.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Kungälvs kommun
kommun@kungalv.se
Jennifer Ivåker (Kungälvs kommun)
jennifer.ivaker@kungalv.se
0303-23 95 66
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Inledning
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om din anläggningen
- Situationsplan
- Tillstånd, ålder och serviceavtal
- Vad händer nu?
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in