Begäran om förvaltarfrihetsbevis
Vissa myndigheter kan kräva att du lämnar ett bevis på att du inte har en förvaltare. Beviset kan till exempel behövas när du ska bli nämndeman, fastighetsmäklare, advokat eller ansvarig utgivare. För att ansöka om ett förvaltarfrihetsbevis behöver du skicka dina uppgifter till oss via e-tjänsten. Intyget kommer att skickas till din folkbokföringsadress inom några dagar.
Information om hur dina personuppgifter behandlas för denna e-tjänst
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna skicka ut ditt förvaltarfrihetsbevis. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månader
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
overformyndarnamnden@kungalv.se
Överförmyndarverksamheten
overformyndarnamnden@kungalv.se