Ansökan om service och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om service och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen (SoL). Stöd enligt socialtjänstlagen kallas för bistånd. Målsättningen med biståndet är att du ska få stöd utifrån individuella behov och förutsättningar. Du kan exempelvis ansöka om hemtjänst, trygghetslarm, dagverksamhet, avlösning, ledsagning eller särskilt boende.
Ansök själv eller ta hjälp
Ansökan kan du göra om det gäller dig själv, om du är ombud, god man, förvaltare eller har anhörigbehörighet.
Anhörigbehörighet
Anhöriga har rätt att företräda enskilda om det är uppenbart att de på grund av sitt hälsotillstånd inte längre själva kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter. Att den enskilde endast behöver hjälp är inte tillräckligt. Råder det tveksamhet får en anhörig inte företräda den enskilde med stöd av reglerna om anhörigbehörighet.
Behörigheten gäller ordinära rättshandlingar i den dagliga livsföringen, som att ansöka om bistånd enligt socialtjänstlagen eller deklarera. Om den enskilde har en god man, förvaltare eller en framtidsfullmaktshavare så gäller inte anhörigbehörigheten i den delen.
Behöriga anhöriga att företräda den enskilde är, i tur och ordning, den enskildes
1. make eller sambo, 2. barn, 3. barnbarn, 4. föräldrar, 5. syskon, och 6. syskonbarn.
Kan jag ansöka om hemtjänst med stöd av anhörigbehörighet?
Ja, det kan du göra.
Kan jag ansöka om särskilt boende med stöd av anhörigbehörigheten?
Nej, det kan du inte då ansökan om bistånd i form av särskilt boende inte är en sådan ordinär rättshandling med anknytning till den enskildes dagliga livsföring som avses i 17 kap. 1 § föräldrabalken.
Reglerna om anhörigbehörighet finns i 17 kap. föräldrabalken.
Vad händer efter att du gjort ansökan?
Efter att ansökan har kommit till oss så kommer en av kommunens socialsekreterare kontakta dig för att göra en utredning av ditt behov.
Läs mer om stöd enligt socialtjänstlagen (SoL) på vår hemsida.
För dig som vill använda en pappersblankett finns den att skriva ut från e-tjänsten - klicka på "Hämta blankett".
Kungälvs kommun behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Övriga personuppgifter som skickas in med begäran
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna tillgodose ditt omsorgsbehov. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet.
Övrigt om lagringstid
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@kungalv.se
Biståndsenheten
kommun@kungalv.se
0303-23 80 00
www.kungalv.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Eventuella bilagor som ska bifogas ansökan måste vara i PDF-format
- Ansökan via denna e-tjänst kräver att man loggar in med e-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan om service och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen
- Samtycke
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Skicka in