Anmäl förlorat, trasigt eller defekt busskort
Den här tjänsten kräver inloggningFörlorat eller trasigt skolkort
Om eleven har förlorat sitt skolkort eller råkat förstöra kortet ska detta anmälas via denna e-tjänst. När anmälan har mottagits kommer skolkortet att spärras och ett tillfälligt skolkort med en giltighetstid på 7 dagar kommer att skickas ut till adressen som angivits i anmälan.
I väntan på det tillfälliga skolkortet ansvarar du själv/vårdnadshavare för att du/eleven kommer till och från skolan. Kostnaden för förlorat eller trasigt skolkort är 100 kronor.
När det nya ordinarie skolkortet är redo att hämtas ut på Stadshuset (Ytterbyvägen 2, Kungälv) kontaktas anmälaren via mejl till den e-postadress som angivits i e-tjänsten. Tänk på att även kolla i skräpposten då e-post också kan hamna där.
Defekt skolkort
Om kortet är defekt ska detta anmälas via denna e-tjänst. Observera att det är väldigt sällan som ett skolkort slutar att fungera. Oftast beror det på att skolkortet inte hålls tillräckligt länge framför kortläsaren. Innan du anmäler ditt kort som defekt bör du därför testa igen att hålla kortet mot kortläsaren för att dubbelkolla om det verkligen har slutat att fungera.
När anmälan har mottagits kommer skolkortet att spärras och ett tillfälligt skolkort med en giltighetstid på 7 dagar kommer att skickas ut till adressen som angivits i anmälan.
I väntan på det tillfälliga skolkortet ansvarar du själv/vårdnadshavare för att du/eleven kommer till och från skolan.
Vi kontaktar dig via e-post när det nya skolkortet finns att hämta i Stadshuset.
OBS! För att få ut ditt nya kort måste du ta med ditt defekta skolkort (eller eventuellt kvitto som du fått av busschauffören)
Ingen avgift tas ut.
Saknar du Mobilt Bank-ID
Saknar du ett Mobilt Bank-ID kan du göra din anmälan till Kundcenter via kommun@kungalv.se.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna hantera anmälan. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 månader
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kungalv.se