Dödsboanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan dödsbodelägare lämna in ansökan om dödsboanmälan, en förenklad form av bouppteckning.
Viktig information
Om den avlidne bedrev näringsverksamhet eller ägde fast egendom/tomträtt behöver en bouppteckning göras. Kontakta banken eller begravningsbyrån om du behöver hjälp med detta, eller läs på Skatteverket hur man gör.
Inför ansökan
- Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id).
- Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
- Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
Handlingar som ska bifogas ansökan:
- Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Kapital och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Kopia på senaste deklarationen eller slutskattebesked (Beställs från Skatteverket 0771 567 567)
- Dödsfallsintyg och släktutredning (Beställs från Skatteverket 0771 567 567 eller via begravningsbyrån)
- Faktura på begravningskostnaderna och eventuell gravsten.
- Namn och adresser till samtliga dödsbodelägare/arvingar.
Lämna även in följande handlingar om de finns:
- Värderingsunderlag för bil, båt, moped med mera
- Inventeringsprotokoll från bankfack
- Testamente eller äktenskapsförord
- Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg om lägenhetens värde.
För mer information om dödsboanmälan och ekonomiskt bistånd till begravningskostnader, se Kommunens hemsida- Dödsboanmälan och begravningskostnader.
Kungälvs kommun behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
För att kunna handlägga ditt ärende registreras och behandlas ovan personuppgifter. Även uppgift du lämnar i ansökan om relation till den avlidne behandlas. Behandlingen sker i handläggningsgränssnittet i e-tjänsten och i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Genom att använda dig av e-tjänsten Dödsboanmälan godkänner du behandlingen av personuppgifter.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år - I verksamhetens ärendehanteringssystem.
- 3 månader - I tjänsten för ansökan, Mina sidor
Alla personuppgifter i ärendehanteringssystemet rensas 5 år efter sista dokumentation i enlighet med socialtjänstlagen och arkivlagen. Kan dock komma att bevaras utifrån arkivändamål.
Mottagare av personuppgifter
Vid beslut om dödsboanmälan kommer uppgifterna att skickas vidare till Skatteverket.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål kan lämnas till:
- dataskyddsombudet för Kungälvs kommun, via e-postadress dataskyddsombud@kungalv.se eller telefon 0303-238000.
- Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
dataskyddsombud@kungalv.se
Följande behövs för e-tjänsten
- BankID/E-legitimation
- Dödsfallsintyg och släktutredning
- Kopia av senaste inkomstdeklaration
- Kapital- och räntebesked
- Kontoutdrag från dödsdagen
- Kopia på offert eller faktura på begravningskostnaden
- Så här skaffar du BankID
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter till inloggad person
- Den avlidnes uppgifter
- Tillgångar och utgifter
- Bilagor
- Försäkran
- Förhandsgranska
- Skicka in