Lämna uppgifter om din inkomst (Inkomstförfrågan)
Den här tjänsten kräver inloggningDen här tjänsten är till för dig som vill lämna uppgifter om din inkomst. Det kan exempelvis vara pension, sjukersättning, bostadsbidrag, inkomst av tjänst (lön) med mera. Det är frivilligt att lämna de här uppgifterna. Men vi behöver dom för att kunna beräkna din avgift för omsorg och hjälp.
Det behövs en e-legitimation för att använda tjänsten. Om du får hjälp med det här av exempelvis en närstående så kan den personen använda sin e-legitimation.
För dig som vill använda en pappersblankett så finns den att skriva ut här i tjänsten. Du kan också hämta ett exemplar i stadshuset.
Makar och registrerade partners
Om du är gift eller har en registrerad partner ska bådas uppgifter om inkomster tas med. Om dina inkomster ökar eller minskar under året så behöver du uppdatera dina uppgifter så fort som möjligt.
Bostadstillägg
Hos Pensionsmyndigheten kan du ansöka om bostadstillägg. Boendekostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få bostadstillägg. Gör en ungefärlig beräkning på Pensionsmyndighetens webbplats för att se om du kan ha rätt till bostadstillägg. Har du frågor om bostadstillägget ska du vända dig till Pensionsmyndighetens kundservice 0771–776 776.
Det är frivilligt att lämna uppgifter
När beräkningen är klar skickar vi ett avgiftsbeslut till dig. I början av varje år begär vi in uppdaterade uppgifter för en ny beräkning. Du har rätt att överklaga beslutet.
Det är frivilligt att lämna informationen om inkomster. Om du väljer att inte lämna uppgifter så får du betala enligt den taxa som gäller. Avgifter inom Trygghet och Stöd 2024 (PDF).
Har du några frågor så är du alltid välkommen att höra av dig till oss på kundcenter 0303-23 80 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Information till den registrerade enligt GDPR
Vid myndighetens handläggning kan upplysningar komma att inhämtas från andra exempelvis Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och i förekommande fall från förvaltare, god man och närstående. Alla uppgifter du lämnar till oss omfattas av Tryckfrihetsförordningens (1949:105) regler om allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut till andra i enlighet med offentlighetsprincipen (var och ens rätt till insyn och kontroll av myndigheter, bland annat rätten att ta del av allmänna handlingar), med undantag för de inskränkningar i offentligheten som gäller för uppgifter som omfattas av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Vi behöver spara och behandla dessa uppgifter för att kunna fastställa din avgift. Dina uppgifter kommer att delas inom kommunen med den personal som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete samt med de personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter för kommunens räkning. Uppgifterna kan också komma att delas med tredje part, men endast om så krävs enligt lag. Den rättsliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning enligt 8 kapitlet Socialtjänstlagen.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet.
Dina uppgifter kommer att sparas så länge det är nödvändigt för ändamålet. Uppgifterna raderas sedan i enlighet med kommunens gallringsföreskrifter men kan komma att bevaras för arkivändamål.
Övriga upplysningar
Mer information om hur Kungälvs kommun behandlar personuppgifter och dina rättigheter finns på Kungälv kommuns webbplats: www.kungalv.se/Integritetspolicy/
Dina uppgifter kan komma att överföras till tredje land, dock endast som ett led i teknisk support och enbart till parter som är bundna av dataskyddsförordningen genom avtal.
Du har rätt till information och ett registerutdrag med information om vilka uppgifter vi har om dig. Du kan även begära rättelse, begränsning och radering av dina uppgifter samt göra invändningar och i vissa fall begära överflyttning av dina uppgifter (dataportabilitet). Du når vårt dataskyddsombud på dataskyddsombud@kungalv.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att ange klagomål till tillsynsmyndigheten som är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du finner mer information på IMY:s hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@kungalv.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Inkomst
- Övriga inkomster
- Bostad
- Uppgifter för prövning av ökat förbehållsbelopp
- Övriga upplysningar
- Övrig information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in