Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Övriga attefallsåtgärder
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningsåtgärder och markåtgärder
- Skyltar
- Förhandsbesked
- Murar och plank
- Fasadändring (till exempel byte av färg, material, insättning av fönster/dörrar eller montering av solceller på byggnad)
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Ta del av tidigare beslut
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram handlingar på olika fastigheter. Om du exempelvis vill ha ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning kan du kontakta vårt kundcenter på 0303 - 23 80 00 eller via e-post till kommun@kungalv.se. Underlätta sökningen i våra arkiv genom att ange fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter/handlingar som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten.
Handlingar som lämnas in ska vara i PDF-format och fackmässigt utförda, skalenliga och måttsatta.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende. Om du har Digital brevlåda kommer vi istället att skicka kommunikation och beslut till den.
Om du som sökande anger ett ombud eller en kontaktperson kommer kommunikation i ärendet endast gå till dessa personer. Du som sökande kommer att få bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende samt få information om när vi fattat ett beslut.
Skyddad identitet och sekretess
Vid skyddad identitet och sekretess ska du inte använda e-tjänsten. Vänd dig till kommunens kundcenter via telefon 0303 - 23 80 00 så får du vägledning i hur du går vidare i följande situationer:
- Om du har skyddad identitet
- Vid ansökan om åtgärd där kommande eller befintlig byggnation helt eller delvis omfattas av sekretess
- Vid ansökan om åtgärd där kommande eller befintlig byggnation helt eller delvis omfattas av säkerhetsskyddslagen kontakta kommunens säkerhetsskyddschef (genom kundcenter) innan du ansöker